ACTUALIDAD INFORMATIVA DE PIMEM

Información actualizada de interés

El Parlament tanca files en favor del taxi i la llei ajudarà a frenar el caos i l’especulació de les plataformes VTC

El ple del Parlament ha aprovat aquest dimarts per unanimitat la presa en consideració d’una proposició de llei socialista per a regular el transport i protegir els titulars de les 2.500 llicències de taxi de Balears enfront de la competència de les grans plataformes de VTC. Tramitar la proposició de llei per a “la millora de la regulació dels serveis de transport amb vehicles de fins a 9 places de Balears” ha comptat amb el suport dels 55 diputats.

Entre les mesures que inclou la norma figura l’obligatorietat de comptar amb doble llicència, urbana i interurbana, per a desenvolupar l’activitat de lloguer de vehicles amb conductor, per a evitar que els VTC puguin moure’s entre les illes; i que cada consell estableixi àrees de prestació conjunta.

La norma també planteja mantenir l’obligatorietat que el servei es contracti amb mitja hora d’antelació i prohibir que els VTC circulin per les vies públiques a la recerca de clients o captin a viatgers que no hagin contractat prèviament el servei.

El portaveu del grup socialista, Iago Negueruela, ha defensat la norma per a ajudar i afavorir al sector del taxi, format per “petits empresaris i autònoms de les illes” i en contra “del monopoli d’Uber, que vol acabar amb el mercat”. “Treballarem perquè no sigui possible perquè no hi ha res més contrari a la llibertat que els monopoli; quatre empreses volen controlar el transport a nivell mundial i això no és llibertat”, ha advertit.

No volem un model com el de la Comunitat de Madrid, que Uber irrompi, tiri els preus i després negociï amb els taxistes per a incorporar-los a ells”, ha denunciat Negueruela, que ha assegurat que els taxis són un servei públic d’interès general que opera les 24 hores del dia i compleix la regulació establerta pels ajuntaments.
Negueruela ha defensat que “tothom coneix a un taxista”. “Està sempre, et dona el seu telèfon i et diu que si tens un problema sempre el pots cridar; les aplicacions no entenen de proximitat”, ha comparat.

A les crítiques del PP, Negueruela ha respost que la proposta no és oportunista sinó “oportuna” i ha explicat que el grup socialista la registro per via d’urgència l’endemà que un titular anunciés que l’avantprojecte del Govern sobre aquesta qüestió pretenia eliminar l’obligatorietat que els VTC s’hagin de reservar mitja hora abans.

El portaveu socialista ha assegurat que la proposició de llei és “per a treballar amb mà estesa a tots els grups, i sobretot pactar-la amb el sector i amb els milers de petits empresaris que el constitueixen”. Encara que el grup popular ha donat suport a la presa en consideració de la proposició de llei, el diputat del PP José Luis Mateo l’ha titllat de “oportunista i partidista” i ha dit que revela que amb el Govern del Pacte “no es van fer bé les coses en el seu moment”. Ha explicat que el Govern està elaborant una normativa sobre aquest tema que “no preveu canviar la mitja hora d’antelació obligatòria per a contractar VTC, que està a l’espera d’una resolució judicial”. Ha dit que la normativa del Govern està en fase de negociació, part d’una anàlisi de dades i vol evitar col·lidir amb pronunciaments jurídics sobre aquesta matèria.

Segons Mateo, un dels objectius compartits “té a veure amb la necessitat de comptar amb una regulació que pugui evitar la concessió d’una allau de llicències VTC, amb 10.000 sol·licituds que podrien haver de concedir-se davant una eventual sentència judicial”. “Ens juguem tots molt: sectors implicats, administracions, ciutadans i treballadors, i el Govern assumeix el repte. Tot debat que culmini en un resultat positiu i una normativa que pot posar fi a la problemàtica que s’ha vingut generant en aquest àmbit concret del transport, serà sempre benvinguda”, ha resumit.

El diputat de MÉS per Mallorca Ferran Rosa ha recalcat la importància de “combatre” la competència deslleial i ha denunciat que les plataformes de VTC, “amb aparença de modernitat, emmascaren un model de negoci que se salta totes les normatives”. Ha titllat de “incomprensible la barra lliure per a unes empreses sense arrelament en el territori i que posen en risc les 2.500 llicències de taxi que sí que tenen arrelament”.

De la proposta ha defensat que estableix que les llicències de VTC siguin adequades a les necessitats del territori per illes, que l’autorització estigui vinculada al lloc on operen, que eviti que puguin arribar VTC d’altres comunitats i també la competència deslleial mantenint els 30 minuts d’antelació per a usar VTC.

Rosa ha demanat millores en la legislació proposada com regular la demanda estacional amb llicències de temporada intransmissibles; limitar el nombre de llicències per persona física o jurídica perquè “que una empresa pugui ser titular de tantes llicències de VTC com vulgui és incomprensible i erosiona el mercat”, i estudiar la conveniència que el vehicle sigui obligatòriament en propietat.

El diputat de Vox Sergio Rodríguez ha defensat la regulació perquè “el mereix el sector i els milers de famílies que depenen del taxi”.