Actualidad

Información actualizada de interés

Ferran Adrià: “El pa amb oli és minimalisme pur, és genial”

El cuiner català concedeix una entrevista a PIMEM dins el marc de l’esdeveniment de CaixaBank i Radio Mallorca Cadena SER.

1- Quin paper pot jugar el dia d’avui la creativitat per una petita empresa?
Més que creativitat ha de ser innovadora. S’ha de tenir una actitud innovadora que significa està obert al canvi, però no podem demanar a les pimes que siguin innovadores com ho entenem el dia d’avui. S’ha de copiar i copiar bé i ser honest i quan venen canvis s’ha de ser valent i canviar

.2- Des de PIMEM defensem el producte local agroalimentari com a base indispensable per a la sostenibilitat del territori de les illes però també per la seva excel·lent qualitat. Quin paper juga el dia d’avui el producte de proximitat en un sector amb tanta influència internacional com és la gastronomia?

Quanta gent passa gana al món? Amb la resposta cau una mica aquest plantejament de producte local. Jo si puc compro producte local, és millor comprar-lo d’aquí que no de fora. Una altra cosa és el preu que és un condicionant molt gran. La majoria de gent no guanyen 1000 euros al més i no es pot permetre un pollastre ecològic de 30 euros.

3. Avui i ja des de fa temps Ferran Adrià ha donat una passa amb la direcció de compartir experiències i coneixement. El futur de les empreses passa per col·laborar més que competir en els termes del que s’entenia per competir el segle XX?

La competitivitat ha d’existir una altra cosa a ser un “cabró” (rialles). Si no hi hagués competitivitat tot seria igual. Si parlam d’innovació… estàs treballant tres anys amb alguna cosa i després venen i t’ho copien que és com funciona el món d’avui en dia.

4-Quin consell li donaria un a restaurant sigui quina sigui la seva especialitat en un món on les experiències es comparteixen a toc de twitt o foto a Instagram?
Que ho facin servir. Abans era el boca orella i ara és l’Instagram o Twitter. Ara, si un restaurant no té característiques diferencials no funcionarà. No només pot ser un ambient maco i es mengi molt bé. Si el màrqueting fos la “panacea” fitxes el millor expert en xarxes socials i t’omple el restaurant, però no és tan fàcil. Les xarxes ajuden i s’han d’aplicar.

5- Finalment, la pregunta més difícil i que crec que costa respondre fins a tot a Ferran Adrià. Què té el pa amb tomàquet o pa amb oli com li diem a Mallorca per haver sobreviscut tantes generacions i el dia d’avui ser encara un referent a moltes llars de Catalunya, les illes Balears o el País Valencià?

M’encanta. Ara és el moment en què els estrangers s’adonen que és genial. Nosaltres mateixos no li hem donat valor. Ha canviat la mentalitat quan s’han fet pans extraordinaris. És minimalisme pur…pa amb tomàquet, oli, sal…és genial.